Jabatan Khidmat Pengurusan

Objektif 
  • Bertanggungjawab atas urusan personel seperti hal-hal latihan, perkhidmatan dan perjawatan.
  • Bertanggungjawab atas urusan-urusan pentadbiran am seperti surat menyurat, fail-fail, pengurusan bekalan dan sebagainya.
  • Urusan mesyuarat Majlis, Jawatankuasa Majlis Mesyuarat.
  • Memberikan Khidmat Perhubungan Awam.
  • Menguruskan perkhidmaran pentadbiran harian Majlis.
  • Mengurus dan mengemaskini sistem malumat Majlis.
  • Memainkan peranan yang penting dalam mengawasi setiap urusan pentadbiran agar mempunyai hubungkait yang rapat dengan jabatan lain.

Fungsi
  • Menyelaras surat-surat, fail-fail jabatan direkod dan disimpan dengan sempurna dan teratur.
  • Mengurus dan menyelaras surat panggilan mesyuarat dan maklumbalas, minit mesyuarat dna merujuk fail-fail kepada pegawai-pegawai berkaitan untuk hadir masyuarat dan merekodkan dalam daftar rekod mesyuarat.
  • Mengawal dan menguruskan kewangan jabtan mengikut peruntukan yang telah diluluskan oleh Sistem.
  • Memastikan anggota mengikut segala panduan dan arahan kerajaan.

Carta Organisasi


Piagam Pelanggan Jabatan Khidmat Pengurusan

Bertanggungjawab untuk memberi pelbagai kemudahan dan perkhidmatan berkualiti bagi merealisasikan pencapaian ke arah keunggulan, kegemilangan dan kecemerlangan Majlis Perbandaran Batu Pahat sesuai dengan slogan "MAJU DAN SEJAHTERA". Kami memberi jaminan dan berusaha :-

  1. Memastikan utusan pengesahan lantikan, pengesahan dalam perkhidmatan, pemberian taraf berpencen dan perlanjutan tempoh percubaan aan diambil tindakan susulan 5 hari selepas Panel Lembaga Pelantikan bersidang.
  2. Menguruskan penempatan wargakerja dalam tempoh 1 hari dari tarikh pegawai melaporkan diri.
  3. Memastikan proses dokumen pra persaraan disediakan dalam tempoh 2 tahun sebelum tarikh persaraan.
  4. Menguruskan persediaan awal program latihan dalaman (in-house training) yang berjadual sekurang-kurangnya 5 hari sebelum bermula.
  5. Memproses permohonan kursus anjuran agensi luar dalam tempoh 3 hari dari tarikh terima kelulusan Ketua Jabatan.
  6. Menguruskan dan menganjurkan kursus dalaman sekurang-kurangnya 6 kali setahun.
  7. Menyediaan keputusan mesyuarat / minit mesyuarat dan mengedarkannya kepada ahli mesyuarat dalam tempoh 5 hari waktu bekerja.
  8. Mengemaskini senarai perjawatan dalam tempoh 5 hari bekerja dari tarikh perubahan perjawatan.
  9. Memproses pengisian jawatan kosong dalam tempoh 2 bulan selepas tarikh tutup iklan.
  10. Mengemaskini rekod perkhidmatan dan rekod cuti wargakerja dalam tempoh 3 hari waktu bekerja dari tarikh penyerahan dokumen perubahan diserahkan.
  11. Menghantar Akuan Penerimaan Aduan secara bertulis melalui kad maklumbalas dalam tempoh (3) hari selepas aduan diterima.
  12. Memaklumkan hasil tindakan keatas aduan kepada pengadu dalam tempoh (14) hari selepas penerimaan aduan (bergantung kepada jenis masalah dan cara penyelesaiannya).

No comments:

Post a Comment